Τρίτη 24 Ιουνίου 2014 / 10:00
Με έντονα τα σημάδια της καταστροφής πάνω του, το μόνο έργο που υπήρχε στο Ρέθυμνο σμιλεμένο από τα χέρια του μεγάλου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά βρίσκεται κυριολεκτικά πεταμένο στο δημοτικό κήπο. Δίπλα του, ακόμη μια μαρμάρινη προτομή αποκεφαλισμένη, έργο του Ν.Γ. Παρασκευά. Πρόκειται για τις δύο μαρμάρινες προτομές που βρίσκονταν στο πάρκο της Σοχώρας οι οποίες μεταφέρθηκαν προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα.
Δύο μαρμάρινες από τις πέντε προτομές που κοσμούσαν το πάρκο της Σοχώρας, «κείτονται» σε κακή κατάσταση στη νοτιοδυτική γωνία στο δημοτικό κήπο. Η μία είναι αποκεφαλισμένη και η άλλη είναι τόσο ταλαιπωρημένη που δε θα μπορέσει να ξανατοποθετηθεί στο χώρο μετά την ανάπλαση αλλά ούτε και πουθενά αλλού.
Συγκεκριμένα η προτομή του Κωστή Παπαδάκη (έργο του Ν.Γ. Παρασκευά) του 29χρονου δημοσιογράφου και πρώτου Κρητικού νεκρού του Αλβανικού πολέμου είναι πλέον αποκεφαλισμένη και πεταμένη μαζί με το βάθρο της στον κήπο.
Δίπλα της το μοναδικό έργο του Γιαννούλη Χαλεπά που βρίσκεται στο Ρέθυμνο, η προτομή του Εμμανουήλ Τσουδερού (Πρωθυπουργού της Ελλάδας κατά τη μάχη της Κρήτης) έχει υποστεί τόσες φθορές από την βάναυση μεταφορά της στο σημείο, που θεωρείται αδύνατον να διορθωθεί.
Σε επικοινωνία που είχαμε με το κ. Γιάννη Λίτινα υπεύθυνο της εταιρίας που έχει αναλάβει το έργο στη Σοχώρα, μας τόνισε ότι η μεταφορά των προτομών έγινε με ευθύνη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου. «Πριν ξεκινήσουν τα έργα είχα εγγράφως ζητήσει από την Τεχνική Υπηρεσία να μεταφέρει τις προτομές και τα υπόλοιπα κινητά μέρη της πλατείας όπως παγκάκια κτλ, πράγμα το οποίο και έγινε. Οι προτομές είχαν φύγει από κει πριν ξεκινήσει το έργο».
ΑΘΗΝΑ ΠΕΤΡΑΚΑΚΗ
27-06-2014 | Πρωτοσέλιδο
Κατέστρεψαν προτομές γνωστών καλλιτεχνών πετώντας τις στον δημοτικό κήπο! (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)
ΤΑ ΟΣΑ ΣΥΝΕΒΗΣΑΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΕΙ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Δεν το χωρά ένας λογικός νους αυτό που συνέβη με τις δύο μαρμάρινες προτομές του ήρωα δημοσιογράφου, Κωστή Παπαδάκη και του πρωθυπουργού της Ελλάδας, Εμμανουήλ Τσουδερού που αφέθηκαν να καταστραφούν, πεταμένες στον δημοτικό κήπο του Ρεθύμνου, αφού είχαν αποξηλωθεί από τη θέση τους στην πλατεία της Σοχώρας για τις ανάγκες του έργου ανάπλασης.
Το θέμα αναδείχθηκε από τοπική συνάδελφο τις προηγούμενες ημέρες και έκτοτε οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου Ρεθύμνου δεν κατάφεραν να δώσουν πειστικές απαντήσεις για το πώς και με ποια λογική οι δύο μαρμάρινες προτομές, έργα γνωστών καλλιτεχνών, εναποτέθηκαν σε κοινή θεά στον δημοτικό κήπο, αντί να μεταφερθούν και να αποθηκευθούν σε κατάλληλο σημείο, σε κάποια από τις δημοτικές αποθήκες, όπως υποστηρίζεται ότι συνέβη με τις τρεις χάλκινες προτομές που βρίσκονταν στην πλατεία της Νομαρχίας.
Η προτομή του ήρωα δημοσιογράφου, Κωστή Παπαδάκη, του πρώτου νεκρού από την Κρήτη στο Αλβανικό Μέτωπο, είναι έργο του γλύπτη Ν. Γ. Παρασκευά, ενώ η προτομή του Πρωθυπουργού της Ελλάδας κατά την περίοδο της Μάχης της Κρήτης, Εμμανουήλ Τσουδερού, είναι έργο του γνωστού γλύπτη, Γιαννούλη Χαλεπά και είναι το μοναδικό έργο του που υπάρχει στο Ρέθυμνο!
Τα αγάλματα εντοπίστηκαν παρατημένα στη νότια πλευρά του δημοτικού κήπου. Η προτομή του Κ. Παπαδάκη ήταν «αποκεφαλισμένη», ενώ το έργο του Γιαννούλη Χαλεπά έχει σημαντικές φθορές στο πρόσωπο, τα αυτιά, τη μύτη.
Στην αρχή της εβδομάδας, και μετά την αποκάλυψη της καταστροφής, οι προτομές απομακρύνθηκαν από τον δημοτικό κήπο.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ
Η τεχνική υπηρεσία, επιχειρώντας να δικαιολογήσει τη μεγάλη καταστροφή που υπέστησαν οι δύο προτομές, έστειλε χθες μία ανακοίνωση, στην οποία περιγράφει την άποψή της σχετικά με το πώς έγινε η μεταφορά τους. Αδυνατεί, πάντως, να δικαιολογήσει γιατί δεν αποθηκεύτηκαν εξ αρχής σε κατάλληλο χώρο οι προτομές, υποστηρίζει ότι έγινε προσπάθεια να προστατευθεί η προτομή Τσουδερού «τοποθετώντας την με το πρόσωπο στο χώμα» (!), επιρρίπτει ευθύνες σε άγνωστους «ενήλικες» πολίτες που εκτιμά ότι έκαναν τον βανδαλισμό και αρκείται να αναγνωρίσει την ευθύνη της λέγοντας ότι εκφράζει τη λύπη της και ότι στο μέλλον θα αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά.
Επιπλέον, υποστηρίζει ότι η προτομή Παπαδάκη μπορεί να αποκατασταθεί από την αρχαιολογική υπηρεσία, είναι άγνωστο όμως αν μπορεί να συμβεί το ίδιο και με το έργο του Γ. Χαλεπά.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση που εστάλη από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών αναφέρει:
«Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρεθύμνης επιθυμεί να ενημερώσει τους συμπολίτες για τις φθορές που υπέστησαν προτομές επιφανών προσωπικοτήτων κατά τη διάρκεια εργασιών ανάπλασης:
«Σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει με αφορμή την αποξήλωση, μεταφορά και αποθήκευση δύο μαρμάρινων προτομών στον Δημ. Κήπο και προς ενημέρωση των δημοτών παραθέτουμε τα παρακάτω.
Στα πλαίσια της εκτέλεσης του έργου της ανάπλασης της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της ευρύτερης περιοχής του γηπέδου της «Σοχώρας», το οικοδομικό συνεργείο του Δήμου και το συνεργείο πρασίνου από κοινού αποξήλωσαν, μετέφεραν και αποθήκευσαν πέντε προτομές (δύο μαρμάρινες και τρεις χάλκινες) προκειμένου άμεσα ν’ απελευθερωθεί ο χώρος του εργοταξίου και στη συνέχεια μετά τη λήψη σχετικής απόφασης του Δημ. Συμβουλίου να επανατοποθετηθούν στον ίδιο ή σε άλλο κοινόχρηστο κατάλληλο χώρο.
Στη φάση της αποξήλωσης από ατύχημα η μία μαρμάρινη προτομή, έπεσε στο δάπεδο και έσπασε σε τρία μεγάλα κομμάτια τα οποία όμως σύμφωνα με την γνώμη ειδικού μπορούν να κολληθούν με κατάλληλα υλικά ώστε να μη διακρίνεται η συναρμογή τους.
Οι τρεις χάλκινες προτομές καθώς και η εν λόγω προτομή, αποθηκεύτηκαν σε αποθήκη του Δήμου.
Η δεύτερη μαρμάρινη προτομή, του Εμμ. Τσουδερού, τοποθετήθηκε στον δημοτικό κήπο μαζί μεταξύ δύο μαρμάρινων βάσεων, με πρόσωπο προς το έδαφος το οποίο ήταν καλυμμένο με πευκοβελόνες και καλύφθηκε με ένα άλλο κομμάτι μαρμάρου που στηριζόταν στις προαναφερόμενες βάσεις.
Όπως διαπιστώθηκε από τον προϊστάμενο του συνεργείου, η προτομή βρέθηκε όρθια με αρκετές φθορές στο πρόσωπο.
Άποψη της Υπηρεσίας μας είναι ότι ενήλικα άτομα αφαίρεσαν την προαναφερόμενη πλάκα, σήκωσαν την προτομή η οποία έχει ικανό βάρος και προξένησαν για αγνώστους λόγους φθορές στο πρόσωπό της.
Για την αποκατάσταση όσο το δυνατόν καλύτερα με επιστημονικό τρόπο και με κατάλληλα υλικά η Υπηρεσία μας είναι σε επικοινωνία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία η οποία διαθέτει εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό.
Ως Υπηρεσία εκφράζουμε τη λύπη μας για τα παραπάνω αλλά πιστεύουμε ότι ο Δήμος σε συνεργασία με την Αρχαιολογική υπηρεσία θ’ αποκαταστήσει τις προαναφερόμενες φθορές και ότι η δυσάρεστη αυτή εμπειρία θα βοηθήσει ν’ αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια περιστατικά».
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΛΕΡΓΗ
(φωτογραφίες Μανώλης Δενδάκης)
Πόλη των (α)γραμμάτων κα των (α)τέχνων του Νίκου Δερεδάκη
Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014 / 18:15
Με πολλή προσοχή παρακολουθώ τις τελευταίες ημέρες το «σήριαλ» και τον πόλεμο ανακοινώσεων που έχει προκύψει ανάμεσα στο Δήμο Ρεθύμνου και τα Τοπικά ΜΜΕ σχετικά με την καταστροφή δυο προτομών κατά τη μεταφορά τους από την υπό ανάπλαση πλατεία της Σοχώρας.
Η μεν πρώτη μαρμάρινη προτομή, του Κώστα Παπαδάκη, δημοσιογράφου και πρώτου νεκρού κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο αποκεφαλίσθη! ολοκληρωτικά κατά τη μεταφορά της. Η δε δεύτερη, του Εμμανουήλ Τσουδερού, Πρωθυπουργού της Κρήτης κατά την ομώνυμη μάχη, υπέστη ανεπανόρθωτες καταστροφές στο πρόσωπο.
Δεν θα μπω στη διαδικασία ποιοι ήταν οι καλλιτέχνες των δύο μαρμάρινων προτομών, αν και για τη δεύτερη το όνομα του γλύπτη έχει μεγάλη καλλιτεχνική βαρύτητα: Γιαννούλης Χαλεπάς!
Αυτό που πραγματικά με εξοργίζει είναι η ελαφρότητα και η ασχετοσύνη που η δημοτική αρχή αντιμετώπισε το γεγονός από την αρχή μέχρι σήμερα. Η τεχνική υπηρεσία έστειλε το οικοδομικό συνεργείο! να μεταφέρει τις προτομές. Εξήγησε, άραγε κανείς στους εργάτες τι ήταν αυτές οι προτομές; Ποιους αναπαριστούν; Ποιοι τις φιλοτέχνησαν; Ή τους έστειλε σε κάποια καθημερινή εργασία μεταφοράς μπάζων και άχρηστων υλικών; Υπήρχε μαζί τους κάποιος υπεύθυνος πολιτικός μηχανικός; Τους συνόδεψε ο υπεύθυνος μνημείων του Δήμου;
Απ’ ότι φαίνεται, τίποτα από τα παραπάνω δεν έγινε. Απλά, τους έδωσαν εντολή να μεταφέρουν τις «πέτρες» στο Δημοτικό Κήπο. Και αυτό έγινε. Και προφανώς έκαναν ανατροπή στο φορτηγό και όπου έπεσαν οι «πέτρες». Κανείς στην «πόλη των γραμμάτων και των τεχνών» δεν είχε διαβάσει το βιβλίο του φίλου Κωστή Ηλ. Παπαδάκη «Γλυπτά και ενεπίγραφες πλάκες του Ρεθύμνου» που αναφέρει την ιστορία των προτομών καθώς και τους καλλιτέχνες που τις φιλοτέχνησαν. Προφανώς δεν υπήρχε λόγος… Δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να τις μεταφέρουν σε κάποια από τις αποθήκες του Δήμου για να τις προστατέψουν. Μάλλον, αυτές ήταν γεμάτες από τα άρματα του Καρναβαλιού… Πού χώρος για ένα γλυπτό του Χαλεπά… Και ποιος είναι αυτός; Σιγά τον Καλλιτέχνη, θα είπαν κάποιοι από τους ανευθυνουπεύθυνους του Δήμου!
Θα περίμενε όμως κανείς, η δημοτική αρχή να ζητήσει έστω ένα μεγάλο συγνώμη από τη ρεθεμνιώτικη κοινωνία για τη μεγάλη πολιτιστική καταστροφή που δημιούργησε… Η τσίπα, όμως, δεν υπάρχει, όπως φάνηκε από την ανακοίνωση του Δήμου: «Θα τις κολλήσουμε και θα είναι όπως πρώτα»!!! Φοβερή και πειστική απάντηση!!! «Εμείς κάναμε το καλύτερο δυνατόν. Βάλαμε την προτομή μπρούμυτα, με τη μούρη στο χώμα, για να προστατεύεται από το χώμα και τις πευκοβελόνες. Κάποιοι ασυνείδητοι ενήλικες τη σήκωσαν όρθια για να την καταστρέψουν»!!! Με λίγα λόγια, εμείς κάναμε το καθήκον μας ως Δήμος και κάποιοι άλλοι φταίνε, ως συνήθως! Άλλωστε, μη μας ζαλίζετε με τέτοιες μικρότητες! Εμείς έχουμε τηλεοπτικές εκπομπές να συντονίσουμε που θα προβάλλουν τον τόπο μας στα πέρατα του κόσμου. Με έναν Χαλεπά θα ασχολούμαστε;;; Έχουμε να ολοκληρώσουμε αναπλάσεις, να φτιάξουμε υδατοδρόμια, να κάνουμε ασφαλές το λιμάνι μας…
Ας καταλάβουμε, και ας γνωρίσουμε, επιτέλους, την τεράστια κληρονομιά που υπάρχει σε κάθε σημείο της πολιτείας μας. Υπάρχουν και άλλα σπουδαία πράγματα εκτός από το θεαθήναι… Και ας αναλάβουν, επιτέλους, κάποιοι τις ευθύνες τους. Δεν μπορεί, πάντα, να φταίει κάποιος άλλος…
Νίκος Δερεδάκης
Δάσκαλος