Μικρά δοκίμια του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Κράτει το νου σου στην κόλαση και μην απελπίζεσαι. Άγιος
Σιλουανός ο Αγιορείτης
Αν και διδάχθηκα από την οικογένεια, το σχολείο και την
Εκκλησία να μαθαίνω από την εμπειρία δεν κατόρθωσα ακόμα
να ελευθερωθώ από την επίδραση του δυτικού κόσμου, ο
οποίος μαθαίνει με προμηθαϊκό τρόπο. Σε μας δεν ξέρω
τίποτα, αν δεν το έχω ζήσει στο πετσί μου.
Ο Απόστολος Παύλος για να ενισχύσει τη διδασκαλία δια της
εμπειρίας, φθάνει ακόμα και στο σημείο να προτρέπει, να μην
αποφεύγουμε τις δοκιμασίες. Πολλοί δυτικοί συγγραφείς
έχουν μελετήσει την Ορθοδοξία και στο βάθος την ασπάζονται,
αλλά για διαφόρους λόγους, παραμένουν στις κακοδοξίες των
αιρέσεων.
Νους σκεδανύμενος επί τα έξω, δαιμονιώδης η θηριώδης, λένε
οι πατέρες της Εκκλησίας για το νου αυτών, που έχουν κάνει τη
διασκέδαση επιστήμη. Αυτό γράφει ο συγγραφέας του βιβλίου
«Το θάρρος της υπάρξεως», ο Πωλ Τίλιχ.
Ένας άλλος φίλος της Ορθοδοξίας και γνώστης εν πολλοίς των
Ελλήνων πατέρων της Εκκλησίας, ο Τόμας Μέρτον γράφει στο
βιβλίο του «Ο καινούριος άνθρωπος», εκδόσεις Καλός Τύπος,
σελ 49, τα εξής:
« Η ένωση του χριστιανού με το Θεό είναι ακριβώς το αντίθετο
του προμηθαϊκού κατορθώματος, γιατί ο χριστιανός δεν
προσπαθεί να κλέψη από το Θεό ό,τι απαγορεύεται.
Απεναντίας επιδιώκει μ’ όλη του την καρδιά να κάνη το θέλημα
του Θεού και στρέφεται προς ό,τι ο Θεός τον έπλασε να δεχθή.
Τι είναι αυτό; Η συμμετοχή στη ζωή, τη σοφία, τη χαρά και την
ειρήνη τοιυ ίδιου του Θεού. Είναι το μεγαλύτερο απ΄όλα τα
δώρα, η μεγαλύτερη ικανότητα που μπορεί να υπάρξει για μας.
Αυτή είναι η υπέρτατη ελευθερία, η πιο τέλεια
πραγματοποίηση. Οι Άγιοι Πατέρες το είπαν θ έ ω σ η του
ανθρώπου. Αυτός είναι ο τελικός σκοπός που ο άνθρωπος
πρέπει να επιδιωξη για ν’ αυτοδημιουργηθή γιατί, όταν το
επιτύχη, όχι μόνο βρίσκει τον αληθινό εαυτό του, αλλ’
ανακαλύπτει επίσης ό,τι μυστικά βρίσκεται ενωμένος με το
Θεό, που τον ανυψώνει και τον μεταμορφώνει.»
Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τους ήρωες, τους ημίθεους
και τους θεούς, για να τους ενθαρρύνουν να ζουν. Δεν
τους είχαν για διακόσμηση ή για τις παρελάσεις, όπως
είναι ίσως πολλοί από τους σημερινούς άρχοντες,
ευτυχώς όχι όλοι ,!
Το δυστύχημα είναι πως ούτε ο κόσμος αναζητεί τους
άρχοντες που αγαπούν το λαό τους. Οι λαοί, έλεγε ο
Κινέζος σοφός, ευτυχούν, όταν οι άρχοντες αγαπούν το
λαό, περισσότερο από τον εαυτό τους.
Αν δεν έχουμε την εμπειρία αυτή της ενθάρρυνσης των
ηρώων, δεν θα μπορέσουμε να καταλάβουμε ,τί
σημαίνει ενθάρρυνση των ηρώων στους αρχαίους
Έλληνες.
Δεν θα καταλάβουμε επίσης τους αρχαίους Σπαρτιάτες,
που όταν οι Αθηναίοι τους ζήτησαν να τους στείλουν
ένα Σπαρτιάτη στρατηγό, για να ηγηθεί του Αθηναϊκού
στρατού στον πόλεμο, οι Σπαρτιάτες τους έστειλαν έναν
ποιητή!
Δεν θα καταλάβουμε επίσης τους αρχαίους, που τη
μεγαλύτερη καύχηση είχαν ότι υπήρξαν στο βίο τους
στρατηγοί, ακόμα και οι μεγάλοι ποιητές που γι’ αυτούς
σεμνύνεται η ανθρωπότητα.Δεν θα καταλάβουμε
επίσης το αρχαίο ρητό, αμύνεσθαι περί πάτρης.
Αν δεν έχουμε την πνευματική εμπειρία της
ενθάρρυνσης, δεν θα καταλάβουμε τη λατρεία των
πιστών η οποία λαμβάνει το όνομα «θρησκεία» από τη
λέξη «θάρρος».
Αυτό το θάρρος είναι απομεινάρι των πολέμων. Στους
πολέμους αναδεικνύονται οι ήρωες, οι ημίθεοι και οι
θεοί, έως ο Λόγος του Θεού να γίνει γνωστός σε όλη τη
γη.
Τα χρόνια αμέσως μετά τον δεύτερο παγκόσμιο
πόλεμο, παντού τα παιδιά παίζαμε πετροπόλεμο. Στην
κωμόπολη τότε της Δεσκάτης, τα παιδιά που λάβαιναν
μέρος στον πετροπόλεμο ξεπερνούσαν τα εκατό.
Ανάμεσα σ’ αυτά μετριούνταν στα δάχτυλα του ενός
χεριού, τα παιδιά που είχαν το χάρισμα να
ενθαρρύνουν και τά άλλα παιδιά, Και μόνο το άκουσμα
του ονόματός τους έδινε θάρρος σε όλα τα παιδιά,
όπως έκανε η θέα της περικεφαλαίας του Αχιλλέα που
έδινε θάρρος στο στράτευμα των Αχαιών που
πολεμούσε στην Τροία!
Στη σημερινή εποχή οι πιστοί προστρέχουν στους
αγίους ανθρώπους, για να τους μεταδώσουν με την
παρουσία τους την παρρησία που τους χάρισε ο Θεός.
Σήμερα δεν ενθαρρύνει τον σύγχρονο άνθρωπο η
τυφλή δύναμη, αλλά η αγιότητα!
Ο άγιος Σιλουανός ο Αγιορείτης ένας αγράμματος
Ρώσος γεωργός, που αγίασε στο Άγιον Όρος στις μέρες
μας ,είναι γνωστός σε όλη την οικουμένη ως ο Άγιος της
σύγχρονης εποχής. Ο βιος του γράφτηκε στα Ελληνικά,
από τον Αγιο Σωφρόνιο του Έσεξ, που υπήρξε ο
υποτακτικός του στο Άγιον Όρος, έχει μεταφραστεί σε
πολλές ξένες γλώσσες.
mlvardospot.blogspot.com